جنگنده های مدرن

اين هواپيماهاي جنگي با داشتن تجهيزات منحصر به فرد در فهرست پيشرفته ترين ها قرار گرفته اند.
در حالي که آرزو مي کنيم هميشه در تمام دنيا صلح و آرامش برقرار باشد اما هر کشور به نوبه خود سعي دارد مجهزترين وسايل و سلاح ها را براي دفاع در برابر دشمن بسازد. با اينکه ساخت اين جنگنده ها با اين تجهيزات فوق پيشرفته نشان دهنده سطح بالاي فناوري و تکنولوژي در دنياست، اما بيانگر اين موضوع هم هست که هر لحظه بايد براي دفاع آماده بود. موضوعي که بين تمامي اين جنگنده هاي هوايي مشترک است، سرعت بسيار بالا و مافوق صوت آنهاست.

سوخوتي 50
 

اين جت جنگنده دو موتوره از نسل پنجم جنگنده ها و ساخت يک شرکت هوايي روسي به نام سوخو است. توليد اين هواپيما از سال 2010 آغاز شده است که اولين مشتري آن هم نيروي هوايي هند بود. اين جنگنده هنوز در حال تکامل است ولي از ويژگي هاي اصلي آن مي توان به پرواز در تمام طول شبانه روز، پروازهاي بسيار طولاني، امکان سوخت گيري هوايي در زمان پرواز، پنهان شدن از ديد رادار دشمن، استفاده از موشک هاي هوا به هوا، هوا به زمين و هوا به دريا، داشتن هوش مصنوعي براي فرار از تله هاي احتمالي هوايي و قابليت دفاعي خودکار اشاره کرد.

سوخوي 30
 

جنگنده سوخوي 30 يک جنگنده دو سرنشين و چند منظوره است که براي دفاع در برابر جنگنده آمريکايي اف 15 ساخته شد. اين هواپيما که توسط شرکت هوايي ايرکات در مسکو ساخته شد، نوعي پيشرفته تر از سوخوي 27 و يکي از پرفروش ترين جنگنده ها در سراسر دنيا به حساب مي آيد. از مشخصه هاي اين جنگنده مي توان به رادار گريزي، شناسايي از روي اشعه مادون قرمز و سرعت سوپر کروز که سرعتي بسيار بالا و مافوق صوت است، اشاره کرد. همچنين موشک انداز اين جنگنده يکي از پيشرفته ترين موشک اندازها بين چهار نسل گذشته جنگنده هاي هوايي است.

اف 22 رپتور
 

اين هواپيماي جنگنده ساخت شرکت لاکهيد و بوئينگ است. اف 22 هواپيماي جنگنده نسل پنجم و دو موتوره بوده که از فناوري استيلز- پنهان شدن از ديد رادارها- برخوردار است. همچنين اين جنگنده تک سرنشين داراي قابليت حمله به زمين و جنگ الکترونيکي است. پيمانکار اصلي اين طرح، لاکهيد مارتين است که توليد بدنه هواپيما، سلاح و مونتاژ نهايي را بر عهده دارد. اين جنگنده در دسامبر 2005 وارد سازمان هوايي آمريکا شد. اف 22 توانايي حمل 4500 کيلوگرم سلاح را دارد. يکي از جالب ترين برنامه هاي اين جنگنده فناوري شليک اول با ديد اول است که مي تواند اهداف گوناگوني را در همان ديد اول مورد هدف قرار دهد.

اف 35 لايتنينگ
 

جنگنده اف 35 از نسل پنجم جنگنده ها، يک جت تک موتوره و تک سرنشين است که قابليت رادار گريزي، حمله به زمين و شناسايي هدف حتي در مسافتي بسيار دور را دارد. اين جنگنده هم که توسط شرکت هوايي لاکهيد مارتين ساخته شده، براي اولين بار در 15 دسامبر 2006 به پرواز درآمد. جنگنده اف 35 پيشرفته ترين هواپيماي جنگي چند منظوره است.
حسگرهاي اين جنگنده بسيار قوي بوده و مي توانند دشمن را چه در هوا، چه در زمين و چه در دريا از فاصله دور نشانه گيري کرده و درست به هدف بزنند. همچنين اين جنگنده قادر است به صورت عمودي نيز پرواز کند.
 

اف 18
 

هيچ شکي نيست که اف 18 يکي از بهترين جنگنده هاي دنياست. اين جنگنده که سرعتي بسيار بالا و مافوق صوت دارد در دو مدل تک سرنشين و دو سرنشين و توسط شرکت آمريکايي نورسروپ و توسط طراح مک دانل داگلاس ساخته شده است. اين هواپيما قابليت سوخت گيري در زمان پرواز، حمله به زمين، شناسايي هدف، درگيري نزديک هوايي و دفاعي هوايي را داشته و براي هر نوع آب و هوايي مناسب است و قدرت مانور هوايي بسيار بالايي دارد. موشک انداز اين هواپيما بسيار دقيق بوده و اين جنگنده چند منظوره حتي از روي زمين يا عرشه ناوهاي جنگي نيز قادر به پرتاب موشک هاي خود است. اين جنگنده در واقع جايگزيني براي اف 4 و براي دفاع در برابر اف 16 ساخته شده است.

گريپين
 

اين جنگنده هوايي چند منظوره، تک موتوره بوده و توسط شرکت هواپيمايي سوئدي گريپين ساخته شده است. گريپين از جنگنده هاي نسل چهارم است و کابين آن گنجايش دو سرنشين را دارد. اين جنگنده مجهز به پيشرفته ترين سيستم هاي ديجيتالي است و بهترين نوع تشخيص دشمن را دارد و خلبان هواپيماي گريپين مي تواند با خلبان همکار خود صحبت کرده و نقشه حمله را مرور کند، بدون اينکه دشمن از روي امواج بتواند آنها را شناسايي کند. اين جنگنده براي برخاستن از زمين به 800 متر باند احتياج دارد. بال هاي دلتاشکل اين هواپيما اين امکان را به او مي دهد تا با سرعت هر چه بيشتر بتواند بالا و پايين رفته و فرود بيايد.

رافائل
 

رافائل جنگنده اي دو موتوره و چند منظوره است که توسط شرکت فرانسوي داسو ساخته شد. اين جنگنده توانايي دفاع در هنگام پرواز را داشته و موشک هاي هوشمند آن از قبيل ميکا، آپاچي و سايدوايندر هدف را در آسمان و زمين و دريا ديده و به آن حمله مي کند. اين جنگنده توانايي حمل بيش از 9 هزار کيلوگرم سلاح و مواد منفجره را دارد. حسگرهاي اين هواپيما مي تواند هشت هدف را به طور همزمان تشخيص دهد. همچنين رافائل مجهز به سيستم ايجاد اختلال در رادارهاي دشمن و فرار از تيررس آن است. سرعت بالاي اين جنگنده نيز مافوق صوت است.

جي 10
 

اين هواپيماي جنگنده که توسط شرکت چيني چنگجو و به منظور استفاده ارتش چين ساخته شده است، در مواقع نياز هم به عنوان جت جنگي و هم به عنوان يک بمب افکن و به صورت همزمان استفاده مي شود. اين جنگنده به نام اژدهاي نيرومند نيز شناخته مي شود. همچنين جي 10 مي تواند در بدترين شرايط آب و هوايي نيز هدف را شناسايي کرده و به جنگيدن ادامه دهد. اين جنگنده داراي سيستم تشخيص از روي اشعه مادون قرمز بوده و رادار آن داراي چشم الکترونيکي است. جي 10 از نسل سوم هواپيماهاي جنگنده به حساب مي آيد که براي اولين بار در سال 1998 به پرواز در آمد.

تايفون
 

اين جنگنده يک جت دوموتوره و چند منظوره است که توسط شرکت يورو فايتر ساخته شده است. وزن اين جنگنده بسيار کم بوده و به همين خاطر مي تواند در آسمان مانور بهتري دهد. اين جت قادر است در شرايط اضطراري در آب و هواي بسيار بد نيز به درستي فرود بيايد. حسگرهاي هوشمند تايفون نزديک شدن موشک را به خوبي تشخيص داده و هشدار مي دهند.
اين جنگنده نيز از سيستم موشک هاي هوشمند برخوردار است که دشمن را از فاصله دور تشخيص داده و درست به هدف مي زند و خودش مي تواند به راحتي از رادارهاي دشمن پنهان شود. 70 درصد از بدنه اين هواپيما از فيبر کربن، تيتانيوم و آلومينيوم ساخته شده است.

ميگ 35
 

جنگنده ميکويان يا همان ميگ 35 از پيشرفته ترين جنگنده هاي دو موتوره و نسل پنجم است که توسط شرکت روسي ميگ طراحي و ساخته شده است. اين جنگنده مجهز به کابين خلبان شيشه اي بوده تا نمايي کامل از اطراف را براي خلبان داشته باشد. رادار و حسگرهاي ليزري جنگنده ميگ بسيار پيشرفته و حساس بوده و هواپيماهاي دشمن را در هر جهتي که هستند، نشان داده و موشک هاي هوشمند آنها را مورد حمله قرار مي دهند. اين جنگنده تمامي استانداردهاي جنگنده هاي غربي را دارد و مجهز به جديدترين سلاح جنگي روسي است. همچنين داراي سيستم دفاع در حال پرواز بوده و قادر است تا شش تن مواد منفجره و سلاح را حمل کند.

تست سرعت عمل چشم .

می تونی حرف C رو پیدا کنی؟
این یک شوخی نیست، اگه بتونی از این چند امتحان سربلند بیرون بیایی، کار چشمات خیلی درسته!!
می تونی C رو پیدا کنی؟ (تمرین خوبیه واسه چشم هات) آماده رفتن باش!
حالا!

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO 

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

 OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

 OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

 OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

 OOOOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

 OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

 OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

حالا که تونستی C رو پیدا کنی …
حالا ۶رو پیدا کن

9999999999999999999999999999999999
9999999999999999999999999999999999
9999999999999999999999999999999999
9999999999999999999999999999999999
9999999999999999999999999999999999
9999999999999999999999999999999999
9999699999999999999999999999999999
9999999999999999999999999999999999
9999999999999999999999999999999999
9999999999999999999999999999999999
9999999999999999999999999999999999
9999999999999999999999999999999999

حالا که6 رو پیدا کردی …
N رو پیدا کن (واقعا سخته!)

MMMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMM
MMMMMMMNMMMMM
MMMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMM

N رو هم پیدا کردی؟

هواپیمای اموزشی (پی سی سون)pc-7


جزو اولین نسل هواپیماهای آموزشی توربوپراپ است و برای آموزش مراحل مختلق از مقدماتی گرفته تا پیشرفته قابل استفاده است.
در سوم سپتامبر سال 1953 شرکت پیلاتوس نمونهء توربوپراپی از هواپیمای پیستونی P-3 به پرواز درآورد.
پیش نمونهء هواپیمای جدید تا سالها کنار گذاشته شده بود تا آن که در سالهای نخست دههء 1960 مجددا فعالیت و آزمایشها بر روی آن آغاز شد.
این بار بر روی این هواپیما موتور PT-6A ساخت پرات اند ویتنی که یک موتور توربوپراپ و جدید در آن زمان بود نصب شد و اصلاحاتی نیز برای ایجاد قابلیت پرواز وارون و نمایشی در آن ایجاد شد.
این تغییرات جدید اقدامی جسورانه بود چون گواهینامهءصلاحیت این موتور به تازگی در سال 1963 صادر شده بود.
با کشیده تر کردن قوارهء کلی هواپیما و افزودن حجم مخازن سوخت طرح جدید برای اولین بار در 12 آپریل 1966 پرواز کرد و در نمایشگاه هوایی لوبورژه در سال 1967 به نمایش گذاشته شد.
در آن زمان کاربران هواپیماهای آموزشی چنین میپنداشتند که آیندهء نزدیک فقط به پیشرانهء جت اختصاص دارد به همین خاطر خریداری برای طرح جدید پیلاتوس یافت نشد.اصلاحات بعدی هم کارساز نبود و سانحه ای در حین فرود با چرخ بسته به دلیل عملکرد نادرست سیستم سوخترسانی رخ داد و موجب تضعیف معروفیت طرح جدید شد.در همین دوران با بروز بحران نفتی در سالهای نخست دههء 1970 پیش بینیهای روشنی دربارهء آیندهء هواپیماهای توربوپراپ (به خصوص نمونه های آموزشی آن)بوجود آورد.بنابر این پیلاتوس یک فروند P-3 را از نیروی هوایی سوئیس اجاره کرد و آن را به موتور PT-6A-25
مجهز کرد این موور برای امور نمایشی بسیار مناسب بود.طرح جدید در ماه مه 1975 پروازهای آزمایشی را آغاز کرد و در ژوئن همان سال درنمایشگاه لوبورژه به نمایش درآمد.بی درنگ برای بهبود رفتار هواپیما در مارپیچ افزایش مخازن سوخت و افزایش زاویهء هفتی بال و افزایش عمر سازه ای اصلاحاتی انجام شد.سرانجام بر اساس قراردادهایی برای فروش 12 فروند به برمه و 8 فروند به بولیوی خط تولید طرح نهایی که اکنون PC-7 نامیده میشود به کار افتاد.این خط تولید تا اوایل سال 1995 بیش از 440 فروند توربوترینر برای 19 مشتری تولید کرد.
آخرین اصلاحات PC-7 به عرضهء مدل شماره 2 (استرا) انجامید.این مدل که برای فروش به آفریقای جنوبی ساخته شده بود به بدنهء گران قیمت PC-9 مجهز است و از موتور پرتوان تر PT-6A-25C استفاده میکند.

مشخصات فنی مدل استاندارد:
یک موتور پرات اند ویتنی PT6A-25A
بیشینه توان موتور 410KW=550shp
ملخهای سه پره ای هارتزل HC-B3TN/T10173C-8 تک سرعته
ظرفیت مخازن سوخت درون بالها:474 لیتر
قادر به حمل مخازن سوخت رها کردنی 152 یا 240 لیتری زیر بالها
ابعاد:
طول: 78/9 متر
ارتفاع:21/3 متر
قطر ملخ:36/2 متر
رد چرخها:54/2 متر
پایه چرخها:32/2 متر
زاویه هفتی بال:7 درجه
زاویه پسگرایی بال:1 متر در ربع وتر
وزنها:
بیشترین وزن برخاستن:2700 کیلوگرم
بیشترین بار بال:7/162 کیلوگرم بر مترمربع
بیشترین بار توان:59/6 کیلوگرم بر کیلووات
عملکرد پروازی:
حد نهایی سرعت مجاز:500 کیلومتر بر ساعت
بیشترین سرعت کروز:در ارتفاع 20000 پایی یا 6100 متری برابر با 412 کیلومتر بر ساعت
سرعت واماندگی:ارابه های فرود و بالچه های فعال و موتور خاموش:137 کیلومتر بر ساعت

PC-7 میتواند به مدت 30 ثانیه پرواز وارون انجام دهد
(مراجع:کتاب Jane`s of the World Aircraft (به تاریخ سال 1986-1987))



ورود PC-7 به ایران و مونتاژ S-68 درایران



در سال 1362 ایران قراردادهای نظامی زیادی را با سوییس امضا کرد که البته به خاطر شرایط ویژه آن زمان و اجازه ای که آمریکا به سوییس داده بود مجبور به پرداختن کمیسیونهای زیادی به افراد مختلف و شرکت ها و حتی دولتهای واسطه و دولت سوییس بود.
که موجب افزایش 10 تا 50 درصدی قیمت اقلام خریداری شده میشد.
از جملهء این خرید ها نصب رادارهای ساخت سوییس در جزیرهء خارک در سال 1362 بود.
پس از باز تر شدن روابط تجاری/نظامی جمهوری اسلامی با سوییس نخست ایران 6 فروند PC-7 را از سوییس خریداری نمود که در سال 1983 تحویل ایران شد پس از آزمایش نمونه های اولیه که به طور مستقیم توسط کارخانهء پیلاتوس سوییس خریداری شد قرار داد خرید 35 فروند دیگر که پس از آزمایش 6 فروند اول در آب و هوای ایران امضا شد و تا اوایل مرداد سال 1363 تحویل ایران شدند.
اکثر این PC-7 ها به صورت قطعات و تکه های جدا از هم به صورت جدا کردن بالها و موتور و... بوسیلهء 747 های نیروی هوایی با کال سیگن ساها به ایران حمل شده و دوباره به هم متصل شدند.
ابتدا شماری از توربوترینرهای خریداری شده در اختیار اسکادران استشهادی/انتحاری سپاه قرار گرفت که تا زمان به خدمت گرفته شدن جنگنده های شینیانگ F-6 سپاه در خدمت این اسکادران بودند و تا چند سال گذشته شماری هنوز در کنار توکانو های سپاه خدمت میکردند.
لازم به ذکر است هدف اسکادران انتحاری سپاه این بود تا با کمک این توربو ترینرها به سبک کامیکازه ها به ناوهای آمریکایی برخورد نموده و آنها را منفجر کنند که این دلیل به این اسکادران استشهادی گفته میشد نخستین خلبانان این اسکادران که به خارج ارسال شدند گروهی 32 نفره از خلبانان برتر بودند که برای دیدن دوره های آموزشهای مخصوص به کرهء شمالی فرستاده شدند فرماندهی این گروه را هوشنگ مرتضایی بر عهده داشت پس از مدتی هوشنگ مرتضایی به همراه یکی از PC-7 های سپاه به امارات متحدهء عربی پناهنده شد و اقرار کرد که طی یک هیئت 24 نفر آموزشهای ویژه در کرهء شمالی دیده است نکتهء جالب این که در هواپیمای او 11 جایگاه دینامیت و بمب برای عملیات کامیکازه قرارداشت
پس از مدتی اسکادران استشهادی سپاه در سالهای 1364 و 1365 به هواپیماهای جنگندهء قدیمی F-6 چینی که نمونه ای از جنگندهء قدیمی دههء 1950 شوروی یعنی MiG-19 بود مجموعا 18 فروند از این جنگنده ها تحویل سپاه پاسداران شد و این جنگنده ها در پایگاههایی چون بند عباس و در برخی موارد در بوشهر نیز دیده شدند در نهایت این اسکادران کاری نتوانست از پیش ببرد و تا پایان جنگ نتوانست به ناوهای آمریکایی صدمه بزند اما در برخی موراد به کشتهای نفت کش و کشتیهایی که از بندر بصره به تنگهء هرمز نزدیک میشدند را مورد هدف قرار میداد
((این اسکادران پس از پایان جنگ به زاهدان منتقل شد و نهایتا به علت بی ارزش بودن این پرنده های قدیمی چینی پس از فروش اف 6 ها به سومالی منحل شد))
پس از تحویل 41 فروند توربو ترینر که بیشتر آنها از نمونه های PC-7 Mk II نمونهء اختصاصی برای آفریقای جنوبی بودند(مجهز به صندلی پران مارتین بیکر)قرار بر این شد تا شمار توربوترینرها در سپاه و نیروی هوایی به 80 فروند برسد که قرارداد خرید 39 فروند دیگر بسته شد که با تیره شدن روابط ایران و آمریکا و قبول نکردن پایان جنگ از سوی ایران و دریافت نکردن غرامتها از سوی عراق و کاربرد نظامی این این توربوترینرها در ایران به ایران تحویل نشدند ولی در عوض به جای آن 39 فروند دهها موتور ملخ ارابهء فرود آلات دقیق و صندلیهای مارتین بیکر و قطعات فراوان و..... لوازم زیادی از جمله نقشه های ساخت بدنه آلومینیومی این پرنده ها تحویل ایران شد.
پس از سالها تلاش و با تامین سایر منابع دیگر از بازار سیاه هواپیمای آموزشی S.68 بوسیلهء مهندسی معکوس و ساخت قطعات و بدنه چیزی در حدود 10 فروند S.68 تا کنون تحویل نیروی هوایی شده است.
پایگاه اصلی توربوترینرهای نیروی هوایی در حال حاظر در اصفهان میباشد و به آموزش مقدماتی خلبانان نیروی هوایی میپردازد.